miercuri

Ce am nevoie pentru a face un site

Dacă e sa scriu cele mai bune programe de pe piață, ar trebui ori sa te pun sa cheltuiești o grămadă de bani, ori să riști și să descarci aceste programe de pe torente.
In schimb am sa încerc o selecție cu cele mai bune programe gratuite si câteva plătite, dar foarte utile si care merită banii dacă vrei să înveți să faci site-uri

Notepad++

În cazul editoarelor de text, cel mai bun este întâmplător și gratis. Eu îl folosesc de o buna perioada și sunt foarte mulțumit de el.
Poate fi folosit pentru a scrie orice fel de fișier pe care odinioară îl scriam cu notepad-ul de le Windows. Cine a folosit Notepad pentru a scrie coduri (C,Pascal ș.a.) știe că dacă ai făcut o greșeală îți vine să te arunci pe geam căutând printre sute de rânduri de text negru pe alb. Cu Notepad++ scapi mai ușor. Textul codului e colorat în funcție de tipul de fișier.
Și sunt multe tipuri de cod care pot fi scrise: C, C++, C#, CSS, HTML, PHP, JavaScript, Pascal,SQL, astea fiind doar ce mă poate interesa pe mine.
Plus ca mănâncă uluitor de puține resurse și se încarcă aproape instantaneu.

Komodo Edit

Ceva mai nesătul ca Notepad++ (are nevoie de mai multe resurse), Komodo Edit e foarte bun și foarte gratis pentru cei care vor să facă site-uri și sunt pe la început. Ca și alte editoare (majoritatea pe bani), oferă sugestii în timp ce scrii codul. Așa că dacă nu știi cum se cheamă o funcție în PHP de exemplu, poți să scrii primele câteva litere și primești automat o listă cu funcții care încep așa. Dacă nu găsești funcția în listă, înseamnă probabil că nu există sau nu se scrie așa.
Mie mi-a fost de folos chestia asta. În timp ce scriam codul, îmi atrăgeau atenția unele funcții și căutam repede ce fac. E foarte important să știi ce funcții ai la dispoziție când scrii un cod.

TopStyle (pe bani) – TopStyle Lite (pe gratis da nu se mai face)

TopStyle Lite era editorul meu preferat de CSS și poate încă se mai găsește dacă îl cauți atent. În ultima variantă 4, se pare că nu mai există un TopStyle Lite.
Avea tot ce aveam nevoie de la un editor CSS și nu zic mai multe că poate vă fac și pe voi să vă îndrăgostiți de el.

Editoare HTML – vizual

Din păcate editoarele vizuale de HTML mă cam dezamăgesc. Ori au prea puține funcții, ori prea multe și sunt pe bani

Dreamweaver (pe bani)

Hai să scriu și despre asta că poate aveți chef să aruncați niște bani pe fereastră. E foarte popular (și foarte scump) printre web-designeri. Am auzit zicându-se că e atât de apreciat pentru că are tate facilitățile de care am putea avea nevoie când facem un site.
Dar multe funcții înseamnă multe resurse și mie personal îmi stă un minut sau două până să se încarce ceea ce e destul de enervant.
Deci are destule funcții. Eu din când în când când îl mai deschid, folosesc editorul de text, editorul vizual da nu prea, editorul de CSS și foarte puțin cod PHP. De obicei după două zile mă enervează și revin la Notepad++
Se poate descărca varianta de test pe 30 de zile cu toate funcțiile disponibile.

KompoZer

Din păcate în balta cu editoare vizuale de HTML nu sunt foarte puțini pești gratuiți. Cel care mi se pare mai notabil este Kompozer deși și acesta are multe lipsuri.

Servere WAMP

WAMP = Windows Apache Mysql Php.
Ca să rulezi scripturi PHP ai nevoie de un server Apache. Dacă vrei să folosești și o bază de date MySql, îți trebuie și serverul de MySql.
Poți să le instalezi și singur(ă), dar asta poate dura și o zi dacă nu știi ce faci.
Cel mai bine e să folosești pachete care ți-l instalează automat:

WAMP Server

Se poate face confuzie. Aici e vorba de pachetul special “WAMP Server” nu de conceptul de server WAMP.
Este poate cel mai versatil pachet și cel mai ușor de folosit din câte am testat. Poți schimba din câteva clicuri configurația și versiunile de Apache, PHP sau MySql, așa că poți testa mai multe configurații. Asta îl face foarte util dacă vrei să faci scripturi pe care să le oferi la download pentru că vei ști ce trebuie să scrii la “Minimal Requirements”.

XAMPP

Am auzit că și pe XAMPP se pot schimba versiunile, dar nu am încercat pentru că e mai greu.
Interesant e că programul este portabil. Adică poți să îl pui pe stik și în orele de informatică, atunci când toți ceilalți joacă DOTA, tu poți să te joci cu niște PHP (Probabil tu ești printre cei care joacă Dota, da așa făceam eu).
Plus că pe lângă cele 3 programe, mai ai și un server de mail și unul de ftp să te înveți dacă vrei cu funcțiile specifice.

Easy PHP

Nu are funcțiile întâlnite la celelalte două, dar e bun dacă te interesează doar să scrii cod și să înveți, nu să faci programe (și site-urile sunt tot programe) pentru mii de configurații.

Alte utilități

FileZilla

Clientul de FTP pe care îl folosesc pentru că nu am găsit altul mai bun.
La ce e bun un client FTP (atenție, serverul cum e cel de la XAMPP -tot filezilla- e altceva) poate o să discut în alt articol

E o mana cerească pentru cei ca mine mai înclinați pe partea de programare decât pe design. Ca și cum ai fi călcat în noroc de câine (în Romania foarte probabil) trei zile la rând. Pur și simplu în câteva minute poți avea un templet gata făcut de HTML, WordPress, Joomla, Drupal sau Blogger.
Mai simplu de atâta nu se poate.

O minte nebună (gratis da greu de găsit)

Nu știu cât de importantă e asta, da știu că ca așa am eu. Și sunt convins că asta m-a ajutat să învăț având în vedere că nu sunt exagerat de inteligent, isteț sau muncitor.
PS. Nu am dat și linkuri. Toate programele prezentate pot fi găsite prin simpla folosire a unui motor de căutare

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger